Începând cu 1 iulie 2021, se introduc modificări ale modului în care se percepe TVA pentru vânzările pe internet (atât pentru comercianți din interiorul UE cât și pentru comercianți din afara UE).
În cadrul sistemului actual, bunurile cu valoare sub de 22 de EUR importate în UE de către societăți din afara UE sunt scutite de TVA. Începând cu date de joi, 1 iulie 2021, această scutire a fost suspendată, astfel încât TVA să fie perceput pentru toate bunurile care intră în UE. La fel se întâmplă și cu bunurile vândute de întreprinderile din UE.
De ce s-a luat această măsură? S-a constatat că această scutire a fost utilizată abuziv, vânzătorii din afara UE etichetând greșit transporturile de bunuri, pentru a beneficia de scutire. Această lacună le permitea societăților respective să submineze concurenții din UE și reprezintă o fraudă estimată la 7 miliarde EUR pe an în detrimentul bugetelor din UE, ceea ce duce la o sarcină fiscală mai mare pentru alți contribuabili. În prezent, vânzătorii online trebuie să fie înregistrați în scopuri de TVA în fiecare stat membru în care au o cifră de afaceri care depășește un anumit prag general, care variază de la o țară la alta.De la 1 iulie, aceste praguri diferite vor fi înlocuite cu un prag comun la nivelul UE de 10 000 EUR iar dacă pragul este depășit, TVA trebuie plătită în statul membru în care sunt livrate bunurile.
Pentru a simplifica viața acestor societăți și pentru a le facilita vânzarea în alte state membre, comercianții online se pot înregistra acum pe un portal electronic denumit „Ghișeul unic” unde își pot îndeplini toate obligațiile în materie de TVA pentru vânzările lor în întreaga UE. Acest prag de 10 000 EUR se aplică deja din 2019 pentru serviciile electronice vândute online. În loc să se confrunte cu proceduri complicate în alte țări, firmele se pot înregistra în propriul stat membru și în propria lor limbă. Odată înregistrat, comerciantul cu amănuntul online poate notifica și plăti TVA-ul la ghișeul unic pentru toate vânzările sale în UE printr-o declarație trimestrială. Ghișeul unic se va ocupa de transferarea TVA către statul membru respectiv.
În aceeași ordine de idei, introducerea unui ghișeu unic pentru importuri destinat vânzătorilor din afara UE le va permite acestora să se înregistreze cu ușurință în scopuri de TVA în UE și să se asigure că suma corectă reprezentând TVA ajunge la statul membru în care este exigibilă în cele din urmă. Pentru consumatori, aceasta înseamnă mult mai multă transparență: atunci când cumpărați de la un vânzător sau pe o platformă din afara UE înregistrată la ghișeul unic, TVA-ul ar trebui să facă parte din prețul pe care îl plătiți vânzătorului. Aceasta înseamnă că nu mai există apeluri din partea serviciilor vamale sau de curierat prin care se solicită o plată suplimentară atunci când bunurile ajung în țara dumneavoastră, deoarece TVA-ul a fost deja plătit. Firmele din afara Uniunii Europene s-au înregistrat deja în număr mare la ghișeul unic pentru importuri, inclusiv cele mai mari piețe online de la nivel mondial.
Normele aplicare TVA, un scurt istoric
Normele actuale ale UE în materie de TVA au fost actualizate ultima dată în 1993 – cu mult înainte de era digitală – și sunt neadecvate nevoilor societăților, consumatorilor și administrațiilor într-o epocă a cumpărăturilor transfrontaliere online. Între timp, explozia cumpărăturilor online a transformat comerțul cu amănuntul în întreaga lume și s-a accelerat și mai mult în timpul pandemiei.
Deși noile norme reprezintă o schimbare majoră a modului în care societățile online din UE își administrează necesitățile în materie de TVA, ele vor aduce beneficii suplimentare în ceea ce privește ușurința de a desfășura activități comerciale, vor contribui la reducerea fraudei și la îmbunătățirea experienței consumatorilor care cumpără online în UE.
Un „minighișeu unic” similar pentru TVA funcționează deja cu succes din 2015 pentru vânzările transfrontaliere de servicii electronice. Extinderea sa la vânzările online de bunuri va oferi și mai multe avantaje comercianților cu amănuntul și consumatorilor online din UE.
– – –
Raluca Drăgan
expert contabil @ Coravid Accounting